opslagruimte-huren

opslagruimte-huren: 10 praktische tips & nuttige informatie

Het selfstorage concept

Selfstorage, ook wel los van elkaar geschreven als self storage, is een steeds populairdere manier voor zowel particulieren als ondernemers, om (tijdelijk) een grote hoeveelheid spullen te bewaren op een daartoe bestemde locatie. In het gewoon Nederlands noemen we het ‘opslagruimte huren’. De geschiedenis van dit concept heeft zijn wortels in het Verenigde Koninkrijk rond 1850. Cliënten van banken deponeerden er in die tijd hun waardevolle spullen als zij langere tijd op reis gingen of zich gedurende een bepaalde periode in het buitenland vestigden. Nu hadden de banken zelf beperkt ruimte daartoe. Zij gingen deze spullen elders onderbrengen. Zo ontstond er een markt voor ‘selfstorage’. Rond diezelfde tijd werden in de Verenigde Staten zogenaamde warehouses ingericht, speciaal voor het bewaren van inboedels of andere kostbare spullen. Zo’n warehouse bestond vaak uit twee verdiepingen. De eerste verdieping bood ruimte voor op- en overslag van goederen. De verdiepingen werden gebruikt voor het opslaan van particuliere eigendommen. Nu kwamen er na de eeuwwisseling steeds meer emigranten naar Amerika. Bepaalde gebieden raakten zo dichtbevolkt dat ruimte schaars werd. De warehouses groeiden en er ontstonden steeds meer gebouwen die hoger werden gebouwd tot wel tien verdiepingen hoog. Liften maakten het mogelijk om ook de hoogste verdiepingen te voorzien van (tijdelijke) opslagruimte. Door de economische recessie moesten de kosten echter gedrukt worden. Vanaf de jaren ’50 werden eigendommen in kratten opgeslagen om zodoende de spullen van een klant sneller en efficiënter terug te vinden. Voor het wegbrengen en ophalen van de spullen werd personeel ingehuurd. In de jaren ’60 kwam door een selfstorage bedrijf in Texas hier verandering in. Vanaf dat moment kun je ook spreken van ‘selfstorage’, want het concept bestond uit het door particulieren zelf organiseren, vullen en opbergen van ruimten. Het concept was een stuk goedkoper en voor veel meer mensen financieel haalbaar. Het concept sloeg aan in landen over de hele wereld. Nederland is een land waar de vraag naar tijdelijke opslagruimte gestaag toeneemt. Op dit moment zijn het vooral ondernemingen die er gebruik van maken, maar er is een trend waarneembaar dat ook hier steeds meer particulieren behoefte hebben aan extra opbergruimte.

Als je student bent

Als je student bent en je kunt al je spullen niet meer kwijt in je krappe studentenkamer, dan biedt een tijdelijke opslagruimte hier uitkomst. Studenten die het ouderlijk huis verlaten hebben, komen vaak terecht in grote steden waar de vraag naar huisvesting bijzonder groot is. Vaak wordt dan ook snel genoegen genomen met een kleine ruimte waar maar net een bed en een bureau in past. De kamer bij de ouders wordt veelal direct in gebruik genomen door een jongere broer of zus of er wordt een hobbykamer ingericht. Waar laat je al je spullen? Een eerste tip is de spullen kritisch te bekijken en de zaken die je niet meer gebruikt en echt niet meer nodig hebt weg te gooien. De spullen die je overhoudt, kun je onderbrengen in een tijdelijke opslagruimte. Een tijdelijke opslagruimte biedt ook soelaas aan studenten die tijdelijk in het buitenland hun studie gaan volgen. Voor studenten zijn er speciale compacte opslagruimtes die geschikt zijn voor het onderbrengen van persoonlijke spullen die om een beperkte ruimtecapaciteit vragen. Het huren van zo’n opslagruimte is in ieder geval altijd nog goedkoper dan het huren van een studentenkamer (bijvoorbeeld als je een korte periode in het buitenland studeert). Je huurt een opslagruimte al voor 1,40 euro per maand en een (archief)opslag per week met een opzegtermijn van een week (AllSafe, 2012). Onderhandel met verschillende aanbieders, zodat je een ruimte vindt die helemaal bij je (budget) past.

Een box huren

In bijna alle grote steden bevindt zich wel opslagruimte in de vorm van een box. Het zijn bedrijven die een grote ruimte, verdeeld in kleinere afgezonderde ruimten kunnen opdelen. De ruimte heeft de vorm van een box en kan variëren qua inhoud. Er kan gebruik worden gemaakt van een systeem waarbij de boxen flexibel groter of kleiner kunnen worden gemaakt. Sommigen hebben de beschikking over een zeer geavanceerd systeem, anderen hebben een ruimere keuze aan faciliteiten. Je kunt diverse aanbieders met elkaar vergelijken via het internet. Hier zijn diverse websites voor te raadplegen.

Vergelijk de verschillende aanbieders bijvoorbeeld op de aard van de opslagruimte. Zijn de boxen flexibel in grootte en kunnen zij bijvoorbeeld naar believen meegroeien met de inhoud? Er zijn ook bedrijven die opslagruimte aanbieden in de vorm van op elkaar gestapelde boxen. Deze opslagruimte heeft veel weg van opslag containers (zie ook tip 7). Veel ruimtes worden standaard verwarmd en geventileerd, maar er zijn ook boxen die aangepast kunnen worden aan het materiaal dat moet worden ondergebracht. Een ander verschil tussen de aanbieders is de toegankelijkheid. Er worden boxen verhuurd die 24 uur per dag bezocht kunnen worden. Anderen zijn alleen tijdens kantooruren te betreden of op afspraak. Camerabewaking of andere vormen van beveiliging kunnen belangrijke criteria zijn. Via speciale acties proberen de aanbieders steeds meer nieuwe klanten te werven. Zo zijn er bedrijven die gratis transport of hulpmiddelen aanbieden, of een gratis huurperiode. Dergelijke acties kunnen bepalend voor de uiteindelijke keuze zijn.

Een loods huren

Een loods is een overdekte opslagplaats. Het wordt voornamelijk gebruikt voor de handel of industrie, maar er worden ook steeds meer loodsen gebruikt voor alternatieve doeleinden. Kunstenaars werken graag in een loods en er worden regelmatig sociale of culturele evenementen georganiseerd. Als je een werkplaats zoekt waar je veel ruimte kunt gebruiken, is het huren van een loods een denkbare optie. Maar je kunt een loods ook huren voor het onderbrengen van een magazijn (en werkplaats). Loodsen kunnen net als boxen overzichtelijk ingeruimd worden met stellingkasten en bakkenkasten. Het voordeel van een loods is dat het dagelijks toegankelijk is en geschikt voor het uitvoeren van werkzaamheden, bijvoorbeeld met machines, wat in een box over het algemeen niet is toegestaan. Er zijn loodsen te huur vanaf 70 vierkante meter. Een loods is een prima onderkomen voor de (kleine) ondernemer. In tegenstelling tot het huren van een woonhuis kan het huren van een loods als bedrijfspand fiscale en dus financiële voordelen bieden. De kosten van de huur van een bedrijfsruimte kan worden afgetrokken van de winst (mits voldaan wordt aan een aantal regels van de belastingdienst). Andere aftrekbare posten kunnen zijn: de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten, kosten voor de inrichting en huisstijl. Schakel voor details met betrekking tot de fiscale voordelen een adviseur in als je overweegt een loods als bedrijfsruimte te huren.

Gratis opslagruimte

Vaak bieden verhuisbedrijven voor een bepaalde periode (meestal tot drie maanden) gratis opslagruimte aan. Het loont zich om de offertes van verschillende verhuizers naast elkaar te leggen. De offertes vraag je eenvoudig online aan. Er zijn diverse websites die je hiervoor kunt raadplegen.

Als je wilt verbouwen en je hebt tijdelijk onderkomen nodig voor een tafel of een bankstel, vraag dan eerst eens aan je vrienden of kennissen of er tijdelijk spullen van jou mogen staan. Spreek wel een maximale periode af en houd je aan je afspraak.

Je kunt een grote loods kopen en delen hiervan verhuren, zodat met de opbrengst daarvan je loods weer terugbetaald wordt.

Veel aanbieders van opslagruimte bieden de ruimte de eerste maand gratis aan. Controleer wel altijd de voorwaarden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat deze aanbieding alleen geldt voor huurcontracten van een bepaalde (vaak langere) duur. Andere aanbieders hebben speciale acties als je opslagruimte wilt huren. Zo voorzien zij bijvoorbeeld in gratis transportmogelijkheden of andere faciliteiten. Het is zinvol om bij meerdere aanbieders offertes op te vragen om het onderste uit de kan te halen. Gratis is het niet, maar het is een stuk goedkoper als de opbergruimte zo efficiënt mogelijk wordt ingericht. Raadpleeg daarom de ruimteplanner die bij de meeste aanbieders van opslagruimte te vinden is op de website. Hier kun je online berekenen hoeveel ruimte je precies nodig hebt voor je spullen.

Huren versus kopen

Als je voor langere tijd opslagruimte nodig hebt, zou je kunnen overwegen een opslagruimte te kopen in plaats van te huren. Er zijn veel mogelijkheden. Voor het stallen van een auto of motor kun je denken aan een garagebox. Containers kunnen ook gekocht worden in plaats van gehuurd. Het voordeel van een container is dat deze verplaatsbaar is. Andere mogelijkheden zijn opslagtenten, hallen en andere constructies die aan je specifieke wensen kunnen voldoen. Wanneer je de opslagruimte koopt als bedrijfsruimte, kan dit fiscale voordelen opleveren. Laat je hierover goed informeren door een deskundige. Wanneer je zelf eigenaar bent van de opslagruimte, kun je er mee doen wat je wilt. Je kunt de ruimte helemaal aanpassen naar eigen wens. Als koper ben je wel aansprakelijk voor het onderhoud van de opslagruimte. Reparaties komen ook voor eigen rekening. Huren van opslagruimte heeft als voordeel dat je een ruimte kunt zoeken die precies voldoet aan wat je nodig hebt. Als je waardevolle goederen wilt opslaan kun je ruimte huren met camerabewaking of andere vormen van beveiliging. Als je een opslagruimte huurt, is het vrij eenvoudig de opslagruimte uit te breiden door meer vierkante meter bij te huren. Bij een gekochte ruimte, kost dat veel geld. Ook is het voordeliger ruimte in te leveren als je huurt. Als je geen gebruik meer maakt van de opslagruimte, is het de vraag of je de ruimte ook weer snel verkoopt. Bij huren volstaat het opzeggen van de huur (met inachtneming van de opzegtermijn).

Opslagcontainer huren

Naast het huren van een box, zijn er ook aanbieders die containers verhuren die geschikt zijn voor het tijdelijk opslaan van spullen. Ze zijn in vele maten leverbaar en de meesten bieden ook faciliteiten in de vorm van beveiliging en/of klimaatbeheersing. Het verschil tussen een box en een container richt zich vooral op flexibiliteit. Containers zijn er in vele maten, maar deze zijn lang niet zo flexibel als die van een box. Containers zijn mobiel en kunnen eventueel voor de deur geleverd worden. Handig als je geen zin hebt om je spullen op lange afstand te vervoeren. Nadat ze gevuld zijn, worden ze weer opgehaald en verplaatst naar een terrein. Dit kan binnen en buiten zijn. Je kunt de container eventueel ook voor de deur laten staan. Dat is wel het grootste voordeel van het huren van een opslagcontainer. Wanneer de container op eigen terrein wordt geplaatst, is er geen vergunning nodig. Voor het tijdelijk plaatsen van een opslagcontainer op de openbare weg is doorgaans ook geen vergunning nodig. Betreft het echter een plek waar men bijvoorbeeld een parkeervergunning nodig heeft, geldt dit ook voor de opslagcontainer. Hiervoor kan men contact opnemen met de gemeente. Een container wordt geplaatst en verplaatst met behulp van een laadkraan. Tijdens het opladen kan de container in een hoek komen te staan waardoor de lading kan verschuiven. Hierdoor kan er schade ontstaan. Plaats grote, zware goederen onderop en tegen een wand. Maak gebruik van verhuisdozen en verpak spullen zoveel mogelijk in folie met luchtkussentjes. Zorg ervoor dat de spullen niet kunnen schuiven. Zet ze bijvoorbeeld klem, eventueel met behulp van zogenaamde spanbanden. Vul lege ruimtes met kussens of andere zachte materialen. Gebruik dekens om stoelen en banken te beschermen. Laat je eventueel over het laden adviseren bij het verhuurbedrijf. Ook moet er rekening worden met de maximale heflast van de laadkraan. Opslagcontainers kun je per dag en per week huren.

Ruimteplanner

Het internet is een handig instrument om te berekenen hoeveel opslagruimte er precies nodig is. Bijna alle aanbieders bieden via hun website een service aan in de vorm van een ruimteplanner. Via een enquête kun je uitrekenen hoeveel ruimtevolume er nodig is om bijvoorbeeld je huisraad of andere goederen op een zo efficiënt mogelijke wijze op te slaan. De meeste aanbieders geven online gratis tips hoe bepaalde goederen het best vervoerd, ingepakt en opgeborgen kunnen worden. Verpak goederen zoveel als mogelijk in dozen en maak voor een goede bescherming van de spullen zoveel mogelijk gebruik van luchtkussenfolie. Het opstapelen van de goederen gaat op gewicht: de zware spullen worden onderaan geplaatst en de lichte bovenop. Wanneer je regelmatig spullen uit de opslagruimte nodig hebt, is het raadzaam een stellingkast/stellingkasten te plaatsen. Op die manier zijn de goederen op verschillende plaatsen en verschillende hoogten niet alleen makkelijker terug te vinden, maar ook makkelijker om in- en uit te laden. Veel verschillende materialen kunnen geplaatst worden in bakschapstellingen. Het zijn stellingkasten die gevuld worden met bakken. Het formaat van de bakken kan vaak worden aangepast aan elke gewenste hoogte, breedte en diepte. Voor grote en lange goederen zijn er speciale legbordstellingen. Het zijn opslagkasten die in hoogte en breedte verstelbaar zijn. Voor het opbergen van platen of buizen zijn draagarm stellingkasten zeer geschikt. Voor het efficiënt inruimen van grote ruimtes kun je denken aan verdiepingsvloeren of mammoetstellingen.

Verzekeringen

Wanneer goederen voor een korte periode worden opgeslagen in een opslagruimte, kan bij schade gedurende een korte periode de normale inboedelverzekering worden aangesproken. Het moet dan wel aan de verzekeraar gemeld worden dat de inboedel op een andere locatie is opgeslagen. De uitkering zal naar rato van de waarde van de totale inboedel worden uitgekeerd. Het is raadzaam de verzekeraar waarbij de inboedel verzekerd is van te voren hierover informatie te vragen. Laat een eventuele toezegging schriftelijk vastleggen, dat voorkomt achteraf veel ellende. De gemeente stelt brandveiligheidseisen waaraan een opslagruimte moet voldoen. Zo moeten ruimten van een grote opslagruimte onderverdeeld zijn in compartimenten die een eventuele brand vertragen. Controleer of de aanbieder in het bezit is van certificaten met betrekking tot de brandveiligheid. Het TNO Efectis certificaat is een bekende. De opslagruimte moet voldoen aan de eisen NEN 6069:2001. Dit houdt in dat er voldoende maatregelen zijn genomen om de opslagruimte ten minste 60 minuten voor de brand te beschermen. Er mogen geen gevaarlijke stoffen worden ondergebracht in de opslagruimte. Dat is overigens niet altijd te controleren. Andere schade die kan ontstaan, is bijvoorbeeld waterschade. Informeer bij de aanbieder welke voorzorgmaatregelen deze heeft genomen ten aanzien van vocht en luchtcirculatie. Veel opslagruimten bieden bij het tekenen van het contract ook een aanvullende verzekering aan om de opgeslagen spullen tegen een bepaalde hoogte extra te verzekeren. Vaak wordt dan uitgegaan van een waarde, gebaseerd op een gemiddeld bedrag per kubieke meter.

Voordelen opslagruimte

Een opslagruimte is een ruimte waar je spullen opbergt. In eerste instantie wordt een opslagruimte dan ook gebruikt om spullen die je niet direct nodig hebt in onder te brengen. Maar een opslagruimte biedt nog meer voordelen. Je kunt een opslagruimte om verschillende redenen huren, bijvoorbeeld om een hobby uit te oefenen. Je kunt er een boot of motor neerzetten als deze buiten het zomerseizoen niet gebruikt zal worden. Ondernemingen kunnen in een opslagruimte voorraden of administratie bewaren. De meeste opslagruimte is geschikt om ‘mee te groeien’ als de hoeveelheid aan spullen toeneemt. De kosten van een opslagruimte worden vaak berekend per vierkante meter. Je betaalt dus precies zoveel ruimte als je nodig hebt. Wel is het zo dat je verhoudingsgewijs minder betaalt voor een grotere opslagruimte. Kijk goed naar de mogelijkheden die de verschillende aanbieders van opslagruimte aanbieden. De mogelijkheden kunnen namelijk verschillen per aanbieder. Misschien heb je er baat bij dat de opslagruimte extra goed bewaakt wordt. Kijk dan vooral naar de veiligheid die de aanbieder kan bieden met betrekking tot bijvoorbeeld camerabewaking, alarm en andere veiligheidsmaatregelen. Wil je dag en nacht bij je spullen kunnen? Let dan op de toegankelijkheid van de opslagruimte. Sommige ruimten kun je 24 uur per dag bezoeken. Diverse aanbieders regelen het vervoer van je spullen naar de opslagruimte. Ook kunnen faciliteiten aangeboden worden in de vorm van gratis gebruik van transportmogelijkheden zoals aanhangwagens of heftrucks. Studenten kunnen voordeel hebben bij het huren van een kleine opslagruimte. Lees hier meer over in tip 3. Heb je specifieke wensen? Laat ze het uitgangspunt zijn voor je keuze tot een bepaalde ruimte.

Tips & Reacties

Deel je eigen tip over opslagruimte huren

En maak kans op een cadeaubon ter waarde van € 25!